tel. 780 540 089 | 798 215 604 pasja-horyzont@wp.pl

Single Blog Title

This is a single blog caption

Wczasy w Świnoujściu 21.05 – 30.05.2021 r.

„Za kilkanaście lat bardziej będziemy żałować tego czego nie zrobiliśmy, niż tego co zrobiliśmy. Więc odwiążcie liny, opuśćcie bezpieczną przystań. Złapcie w żagle pomyślne wiatry. Podróżujcie. Śnijcie. Odkrywajcie.”

Tę maksymę wzięło do serca dwudziestu seniorów z Suwałk i wyruszyło 20 maja późnym wieczorem w Polskę, a dokładnie na Ziemię Zachodniopomorską do Świnoujścia. Pandemia ograniczyła liczbę podróżujących.

Świnoujście miasto położone nad cieśniną Świną, leży na trzech zamieszkanych wyspach: Uznam, Wolin i Karsibór oraz na ponad 40 mniejszych niezamieszkanych. Co roku powierzchnia miasta powiększa się poprzez nanoszenie piasku na plaży przez prądy morskie. Piaski osadzające się przy brzegu, spowodowały, że linia brzegowa, w ciągu ostatnich 200 lat, przesunęła się o 1,5 km. Obecnie plaża w najszerszym odcinku ma 200 metrów, dzięki czemu jest najszerszą plażą w Polsce. Świnoujście leży w strefie klimatu umiarkowanego, na który znaczny wpływ ma ciepły prąd atlantycki.  Zimy są łagodniejsze i mniej mroźne. Latem zdarzają się długie okresy ciepłej i słonecznej pogody i odwrotnie – tygodnie deszczowe. W lecie dzień jest tutaj dłuższy o około 1 godzinę niż w Polsce południowej a zimą o godzinę krótszy. Świnoujście ma największą ilość dni słonecznych w ciągu roku, również temperatura wody w Bałtyku jest najwyższa.

Pierwszy dzień pobytu był przeznaczony na zakwaterowanie, odpoczynek po podróży i indywidualny rekonesans. Ośrodek wypoczynkowy w którym mieszkaliśmy jest bardzo dobrze usytuowany, blisko plaży, promenady i parku zdrojowego. Oprócz typowego wypoczynku jak na wczasach mieliśmy zaplanowane wycieczki i wspólne zwiedzanie.

Jedną z pierwszych atrakcji był rejs katamaranem Szuwarka wśród 44 wysp na Zalewie Szczecińskim. Płynęliśmy pomiędzy wyspami poprzecinanymi cieśninami i kanałami. Dzięki temu, iż katamaran przemieszczał się . wolno oraz wyposażony był w bardzo ciche silniki to mieliśmy możliwość nieograniczonego dostępu do przyrody i podglądania naturalnych siedlisk ptaków. Każdy miał możliwość wcielić się w rolę sternika. Po rejsie wspólnie spędziliśmy miło czas w nadbrzeżnej restauracji „Rybakówka”, gdzie można było zjeść świeżą rybę z grilla.

Świnoujście jest miastem rozległym i nie sposób zwiedzić całego miasta pieszo, więc zamówiliśmy wycieczkę objazdową kolejką. Wirtualny przewodnik opowiedział historię i wskazał ciekawe miejsca Świnoujścia. Kto chciał jeszcze bliżej przyjrzeć się miastu mógł wypożyczyć rower i zwiedzić dokładniej.

Nie ominęliśmy też Szczecina, poświęciliśmy cały dzień. Mogliśmy miasto zobaczyć z lądu, objeżdżając autokarem i zwiedzając pieszo oraz z wody podczas rejsu statkiem po Odrze. Zobaczyliśmy typowe atrakcje Szczecina m. in. Wały Chrobrego, Plac Solidarności, Bramę Portową, zamek Książąt Pomorskich, Plac Pod Globusem.

Nie można być na Zachodnim Pomorzu i nie odwiedzić Międzyzdrojów, więc kolejny dzień poświęciliśmy na wycieczkę objazdową. Zaczęliśmy od Latarni Morskiej, na którą prawie wszyscy weszli pokonując 300 stopni. Warto było, widok zatrzymał oddech,  z góry zobaczyliśmy krainę 44 wysp, gdzie już płynęliśmy – piękny widok. Przespacerowaliśmy kawałek drogi i zobaczyliśmy falochron, Stawa Młyny i fort Gerharda oraz jadąc autokarem najnowsze osiągnięcia techniki prace przy tunelu pod Świną i Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego (gazoport). W parku Wolińskim podziwialiśmy florę i śpiew ptaków oraz jeziorko Turkusowe, Marinę w Wapnicy i Bunkier V-3 w Zalesiu, gdzie właściciel wspaniale ze swadą opowiadał. Międzyzdroje – piękne! Oprócz zwiedzania spacerowaliśmy Aleją Gwiazd, po molo o długości 395 m, które pełni również rolę przystani morskiej. Mieliśmy wspaniałą przewodniczkę, która oprócz profesjonalnych informacji na temat zwiedzanych obiektów i miejscowości zabawiała towarzystwo opowiadając anegdoty i dowcipy.

Warto nadmienić, że zorganizowaliśmy też spotkanie integracyjne. Po tak długim czasie „posuchy” tanecznej, wszyscy bawili się znakomicie. Kelnerzy również włączyli się do wspólnej zabawy. Nie obyło się bez wspólnego śpiewania.

Pobyt był udany, ale niestety szybko minął. Z programu wypadł jedynie wyjazd do Kopenhagi, z uwagi na obostrzenia sanitarne. Ale mamy zaplanowany powrót do Świnoujścia za dwa-trzy lata, kiedy będzie oddany tunel pod Świną, wówczas zrealizujemy wycieczkę do Kopenhagi, a może gdzieś jeszcze…